Boeken - Het programma

Suzanne Young - Het Programma


In de wereld van Sloane is het uiten van echte gevoelens verboden, depressie onder jongeren is een epidemie en de enige oplossing is het Programma…

Sloane denkt wel twee keer na voordat ze in het openbaar begint te huilen. Sinds zelfdoding is uitgegroeid tot een internationale epidemie, zou een huilbui haar in het Programma kunnen doen belanden, de enige bewezen behandelingsmethode. Ze heeft al een broer verloren, dus Sloane weet zeker dat haar ouders er alles aan zullen doen om haar in leven te houden. Ze weet ook dat iedereen die het Programma heeft gevolgd terugkeert met een schone lei: hun depressies zijn verleden tijd, maar hetzelfde geldt voor hun herinneringen.



Ik had heel veel goede dingen over dit boek gelezen waardoor ik heel nieuwsgierig was geworden.  Tot ongeveer in de helft van het boek was ik niet overtuigd, ik had er meer van verwacht. 
Naar het einde toe vond ik het verhaal spannender worden. Ik werd nieuwsgierig naar de relatie tussen Sloane en James. Zouden ze zich elkaar toch nog herinneren? Zouden zij het Programma kunnen overwinnen? Is alles wel zoals het lijkt?


Vernieuwend vond ik het boek zeker en vast. Zo heb ik nog niet eerder een verhaal gelezen over een epidemie van zelfmoord. Het was dus niet de standaard roman die iedereen al wel eens eerder voorbij heeft zien komen. Het onderwerp zelfmoord was heel belangrijk in dit boek, maar werd wel op een luchtige, doch realistische manier weergegeven. Perfect voor een Young Adult.

Het einde heeft mij op zijn minst verrast, ik had niet verwacht dat ik nog vragen zou hebben wanneer ik het verhaal uit had. Ik hou normaal niet zo van open eindes, maar deze keer kon ik het wel smaken.

Het verhaal leest heel vlot weg, en ik heb er dan ook niet lang over gedaan om het boek uit te lezen. Ik ben wel van plan om het vervolg, De behandeling, ook te gaan lezen. De achterflap van het boek spreekt me namelijk meer aan dan deze van het programma, ook al zijn de reacties in  het algemeen minder belovend dan die over Het programma.


Ik geef dit boek een 3.5/5

Reacties

Populaire posts van deze blog

Low budget | uitgaven juni

Boeken - 50/50 moorden

Bakken - Mueslikoekjes